Tuesday, April 17, 2012

Sudden and early marriage?

Assalamualaikum and hi.



Maceh incik google.


Hi people, forget about my examination or I rather called it as a test, suicidal test, exactly it is. How's your life? Having a good time huh?


Regarding to my topic above, what do you think about sudden and early marriage? Of course it's allowed in Islam :)


Dan sebenarnya siapa yang sangat meninginkan perkahwinan di usia yang muda ni? Of course for sure absolutely definitly I strongly sure that, remaja macam kita-kita ni. Okay, aku awal dewasa, dah 20 tahun. Masih muda dan bergetah.


Dan kenapa sebenarnya? Mengelakkan maksiat, dan yang ini kalau dah ada rasa something yang make you excited like adrenaline flows around your body,  and the feeling of wanted to be touch aroused, tolong, anda sudah wajib kahwin. Bagitahu your mom and dad, kalau berani dan umur masa tu sudah dikira matang untuk berkahwin.



Oh, shoo sweet ;)


Baik atau tak kahwin awal? Mestilah baik, sebab actually for good reason macam I stated above. Lots of evidences dah keluar, kalau kahwin awal masa belajar, I can get 4.00 in final exam. Whoa, siapa tak nak kan?


My opinion kepada yang nak pandangan simple tetapi terketuk dekat kepala macam terlanggar tiang konkrit besi yang belum bersimen, baca ni.


Tak salah kahwin di usia yang muda. Banyak khasiatnya. Di samping mengelakkan berlakunya noda noda hitam, boleh juga melatih diri supaya lebih matang. Tetapi seelok-eloknya, matangkan diri terlebih dahulu, buat persediaan yang rapi macam askar nak pergi berperang. Sebab kalau terus terjah je, senapang entah ke mana, body entah ke mana. Kan?

Tanggungjawab. Sudah bersedia nak pikul? Ibarat diletak beban 100 kilogram atas bahu, 100 kilogram dirantai pada kaki. Mungkin manis itu ada bila kita fikir hanya berlandaskan perasaan, nafsu yang kalau kita ukur, pecah thermometer tu? Tapi cuba istikarah, letak hati hanya pada Allah, agak-agak apa outcome dia? Mungkin berbeza bukan?

Dan lelaki, berani untuk bertanya kepada yang sepatutnya. Kerana kami, wanita, perlukan lelaki yang mampu dan berani. Sebab kalaulah one day ada lipas lalu depan mata, aku nak korang yang halau. Jangan dua-dua lari sekali. Haha, okay ini kiasan. Lepas tu dah boleh guna tali dahulu. Baru guna gam. Jika anda faham maksud saya, anda sangat pandai. Bagaimana mahu memahami? Relate kan fungsi kedua-duanya dalam kehidupan manusia.  


Tepuk dada tanya iman :) Assalamualaikum.






Kita ni kalau tanggungjawab pada ibu bapa pun goyah, bagaimana nak memikul tanggungjawab terhadap bakal keluarga sendiri? Ask yourself.

P/S : Lepas ni saya janji akan hapdate pasal barang wanita okay. Asyik post macam ni je:/

XOXO, Aen.

4 comments:

Unknown said...

Cik Anis pun stuju dgn kawin awal. bole mengelakkan maksiat. apa2 pun istikharah dulu agar diberi petunjuk yang baik (:

ღ αεn ツ said...

Betul tu. Jangan berkahwin awal melulu sampai lupa restu ibu bapa :)

Liesa Azemi said...

Sokong kawin awal based on observation budak2 skrg trmasoklah saye -.- Haha. Nice entry, follow.

ღ αεn ツ said...

Haha, tak salah berniat untuk berkahwin awal. Tapi fikir balik, apa sebab sebenarnya nak berkahwin awal tu :) Kalau Allah dah tetapkan jodoh kita, cepat atau lambat, tetap akan berkahwin :)