Saturday, March 29, 2014

TRIP : Bandung (2014) #1 : Tips & Persiapan



Awas! Entri ini dipenuhi perkataan yang panjang berjela-jela. Sila jangan juling!

Assalamualaikum. Hai.

Ini merupakan entri untuk hari pertama. Tetapi memandangkan hari pertama aku di Bandung bermula pukul 11.00 malam. Jadi aku tukar entri ini lebih kepada persiapan sebelum untuk pelancong (seperti aku) ke Bandung.

Entri ini penting bagi sesiapa yang inginkan penjimatan berlipat-lipat dan berdarab-darab kali ganda (seperti aku). Lebih-lebih lagi jika anda pelajar (seperti aku) dan suka ke sana ke mari ( juga seperti aku). Baiklah. Senang cerita aku merupakan subjek untuk entri kali ini. Jadi, sila baca segala subjek seperti pelajar, pelancong suka penjimatan dan lain-lain lagi sebagai aku.

Aku menitik-beratkan kesempurnaan jadi aku ada nota kecil untuk semua perkara. Catatan setiap tempat dibuat sebelum dan selepas. Mungkin ini membantu entry yang akan datang.

Perkara pertama : Destinasi
Sila tahu destinasi anda. Semestinya Bandung! (aku pilih destinasi berdasarkan harga tiket kapal terbang waktu itu).

Perkara kedua : Tiket pergi balik
Apabila sudah pilih destinasi, sila beli tiket kapal terbang sepantas yang boleh untuk mengelakkan harga meningkat dan terus meningkat. Aku syorkan guna perkhidmatan Air Asia. Bukan bermakna aku saja nak mempromosikan syarikat penerbangan ini. Cuma ini antara yang murah. Mahu lagi jimat, sila naik kapal atau bot ke Bandung. (Ini aku tak ambil tahu). Selesai beli, simpan semua dokumen! Tiket aku beli tiga bulan sebelum perjalanan.

Perkara ketiga : Passport
Pastikan kau ada passport. Dan yang paling penting pastikan passport kau ada enam bulan ekstra sehingga hari ketibaan kau ke Malaysia. Bermakna, kalau kau pergi 1 Mac. Sekurang-kurangnya passport tamat pada 2 September. Jika kurang, sila renew kalau tak nak kena halau. Trimas!

Perkara keempat : Hotel
Untuk penjimatan, aku sarankan jangan ambil pakej. Tapi ada juga ground pakej (pakej asas seperti tempat tinggal, pengangkutan, makan dan minum tanpa tiket kapal terbang) yang murah. Tapi ada juga yang melampau. Kena pandai pilih. Kebanyakan pakej yang ada memerlukan jumlah minimum pelancong. Tapi kalau nak pergi ramai, tak jadi masalah.

Aku asingkan semua. Bermula dari tiket sehingga ke pengangkutan (kejap lagi aku cerita). Hotel aku beli secara dalam talian (online) menggunakan khidmat web Agoda.com. Salah satu web ternama yang menyediakan pelbagai jenis hotel dari hampir semua negara. Sah dan dipercayai! Jangan risau. Aku merupakan salah satu testimoni. Kau hanya perlukan kad kredit atau paypal (pinjam mak bapak, bayar cash).

Kena bijak dalam pencarian hotel/guesthouse. Kalau pergi ramai-ramai elok cari guesthouse yang ada double triple twin bed rooms. Lagi ramai, cari dormitory. Jangan lupa baca komen/ulasan bekas penginap di kolum bawah sekali. Dekat situ aku tahu hotel itu sesuai atau tidak. Tak perlu mahal, asal selesa dan sedap mata memandang. Di Agoda.com harga memang murah nak mati. Tak payah mewah sangat pun tak apa, kau banyak habiskan masa di luar.

Pilihan hotel aku : The Cherry Homes Hotel & Residence, Pasteur Bandung terletak betul-betul di pintu masuk ke Kota Bandung. RM168 untuk 3 malam beserta sarapan untuk dua orang dan wifi percuma. Bilik ada penghawa dingin, TV dan sebagainya.

Pilihan pertama aku sebenarnya di Guest House & Salon Spa Fora Lingkar Selatan. Memang sumpah cantik dan berpatutan dan supir (pemandu dalam bahasa Indo) sendiri cakap cantik. Cuma jalan berliku-liku (itu yang aku faham) membuang masa dan tenaga, jadi aku tukar pilihan. Bahagian hotel dah panjang berjela! Explore sendiri ok?

Gambaran hotel, yang lain ada dalam phone, malas nak bluetooth ke laptop.
Sini sangat sejuk dan nyaman! Mungkin sebab banyak pokok.


Perkara kelima : Pengangkutan beserta supir
Memandangkan aku ada rakan di Bandung (trimas Mahani pelajar perubatan UNPAD-UKM, bakal junior ni hihi), jadi urusan pengangkutan senang untuk diselesaikan. Aku mintak nombor supir dan mula saling berwhatsapp (kurlas gittew) untuk segala perancangan dan harga keseluruhan. Untuk aku, RM360 (full dua hari, ambil dan hantar ke airport). Supir ini sangat membantu dan dah selalu bawa pelajar Malaysia. Jadi, aku tak ada masalah nak serahkan kepercayaan. Nak guna khidmat beliau? Email aku untuk sebarang pertanyaan.

Nama supir : Salim
WhatsApp : +6281322731636
Email : emirtourtravel@gmail.com
Link : Emir Tours

Sebut nama aku dan you're good to go! Oh ya, dia ada pakej terbaru sekarang untuk yang nak ke sana! Bandung trip 4 hari 3 malam hanya pada harga RM250 seorang (khas untuk percutian berkumpulan seramai 6 orang). Ini pakej ground only, hotel dan pengangkutan. Bagi aku better ambil pakej macam ni sebab biasanya hotel ada free breakfast. Lepastu explore atau jadi food hunter dekat sana lagi syok!


Perkara keenam : Rancang tempat secara spesifik
Sila buat research sebelum nak pergi. Jangan main hentam keromo memandangkan kau pergi tanpa pakej. Kena tahu tempat nak pergi area mana, tempat itu tempat apa, dan agak-agak berapa harga tiket untuk masuk ke sesuatu tempat. Ini penting untuk rancang bajet kau. Selepas buat research, senaraikan tempat ikut hari dan beri pada supir. Supaya dia boleh tengok kesesuaian tempat dan masa. Dan dia akan rombak balik ikut area. Ketahuilah harga pengangkutan ikut kawasan, sekitar Kota Bandung sahaja lebih murah. Ke Gunung Tangkuban Perahu (Kawah gunung berapi di Utara Bandung) dan Kawah Putih (kawah gunung berapi di Selatan Bandung) lebih mahal sebab agak jauh dari Kota Bandung. Aku hanya pilih Tangkuban Perahu memandangkan supir kata dua-duanya sama. Mungkin lain kali kalau nak repeat aku pergi ke Kawah Putih ;) (Next entry aku akan senaraikan harga tiket!)

Perkara ketujuh : Waktu solat
Sediakan sebelum untuk kesenangan kau. Boleh fikir bila nak jama' qasar. Waktu solat boleh Google. Aku Google dan tanya kawan pada masa yang sama.

Perkara kelapan : Peta
Untuk kecemasan kalau kau jenis nak jadi fulltime backpackers dan kena tipu dengan supir teksi. Atau boleh bagi sesiapa yang nak berlagak seperti fulltime backpackers.

Perkara kesembilan : Barang peribadi
Sediakan semua barang peribadi. Bawa panadol untuk kecemasan. Yang ada asthma sila bawa Ventolin dan lain-lain lagi. Ini ramai yang lupa sebab terlalu teruja nak berjimba sakan. Jaga diri, baru boleh berjimba sakan dan ambil gambar lompat namaste. Charger telefon dan sebagainya sila periksa berulang kali sebelum pergi! Campak segala keperluan kau dan buat checklist untuk elakkan tertinggal apa-apa. Kalau bolej jangan bawa rumah dalam bagasi. Kalau boleh biar ada beg-beg kecil untuk pegang dokumen perjalanan, dan sebagainya. Nanti engkorang jugak yang senang. Jangan lupa sediakan beg agak besar saiznya, boleh didapati di Daiso untuk letak duit Indonesia Rupiah yang berjuta-juta tu hihi

Sediakan semua yang kecil. Luggage tag tu memudahkan, dari jauh aku dah nampak bagasi melambai-lambai tuannya, terang benderang!


Perkara kesepuluh : Kamera
Tak ada kamera besar, digital pun jadilah. Polaroid ke instax pun ok. Handphone pun ok. Janji ada bukti momen-momen korang. Mungkin boleh pahat dalam otak, pahat dalam hati. Tapi mungkin gambar akan jadi salah satu pelekat momen paling seronok. (Pastikan tak hilang! ;)

Perkara kesebelas : Makanan dan minuman
Sediakan air mineral dan jajan atau roti (sihat sikit) untuk alas perut kalau tengah-tengah malam lapar. Aku beli maggi je kat sana, Pop Mie namanya sedap gila! (walaupun kuciwa takde perisa kari dan tom yam, ayam ayam ayam)

Tak jumpa 100 plus, Mizone pun jadilah (isotonik). Bumbu (rencah) tak masin macam Malaysia.
Aku siap beli bawak balik


Perkara keduabelas : Nombor telefon beserta internet
Ini untuk sesiapa yang tak berada dalam lingkungan kawasan free wifi. Kalau ada nak beli pun boleh (macam aku). Dan nombor aku sediakan sebelum. Kenapa? Sebab aku dah mintak tolong supir belikan awal-awal siap topup untuk internet ha ha ha! Gunakan supir sebetulnya. Pesan aku, sila berbuat baik dengan supir. Dia yang paling setia waktu kau sibuk berjimba. Jadi photographer tak bergaji lah apa lah. 45 ribu untuk simcard XL Axiata dan topup 25 ribu. Internet sehari 2 ribu, seminggu 12.5 ribu. (murah gila!)

Perkara ketigabelas : Duit
Jangan lupa tukar duit. Aku tukar di Malaysia kerana menurut kawan aku, lebih murah jika ditukar di Malaysia. Tukar duit di Malaysia lebih sebagai persediaan. Dan di Bandung boleh tukar duit secukup selera. Atau bawa duit Malaysia siap-siap secukup selera untuk ditukar. Bukan apa. Takut meleleh air liur nak beli itu ini hihi. Melainkan kalau kau ada kad kredit.

Perkara keempatbelas dan terakhir : Mulut
Sediakan mulut yang manis beserta senyuman. Kita ada dekat tempat orang. Jadi pandai-pandai jaga adab. Jangan jadi keji masam muka.


Semoga jadi panduan buat pertama kali ke Bandung. Sebab ini panduan yang aku guna ke Bandung untuk pertama kali jugak. Mana yang elok, sila ambil. Tak elok, buat bodoh je senang. Aku uruskan hotel dan pengangkutan di Bandung dua minggu sebelum vacation. Sesiapa yang nak berjimba waktu cuti sekolah, rancang lebih awal! Silap aku, waktu aku pergi waktu cuti sekolah, jadi harga tiket agak tinggi. Nasib baik supir aku tempah awal.

Gambar mana? Entri lain boleh? Gambar banyak dalam hari kedua dan ketiga je sayang oi ;) Untuk sebarang pertanyaan boleh email aenrhapsody@gmail.com. Untuk hal-hal serius sahaja (kalau tak, kena block, luls).

Ps : Cuti aku dihabiskan dengan berkualiti. Mari kembali ke sekolah *sigh

Ps2: Suka berlari? Nak lari sejauh 5KM atau 10KM sambil beramal? Kalau suka, sila klik link ini. Pink Ribbon Run 2016


XOXO,
Aen

23 comments:

Unknown said...

Salam perkenalan...good tips sharing...nanti nk p Bandung bleh tgk tips ni:)

Unknown said...

salam and hai, boleh x emelkan saya no supir , saya akan ke bandung akhir september ini. TERIMA KASIH :)

aensaari said...

Salam Mira, nak emel hee

Anonymous said...

salam...dik bole tak emelkan number supir? waknon58@gmail.com terima kasih ye

~MaMa RX SToRYMoRY~ said...

Pre order bagelen @ brownies kartika sari atau brownies amanda fresh from Bandung
Whatsapp ina 0192633431

BungaYangJauh said...

Asslammualaikum, boleh emailkan saya contact supir..ni alamat email saya farrtoek@gmail.com terima kasih.

BungaYangJauh said...

Asslammualaikum, boleh emailkan saya contact supir..ni alamat email saya farrtoek@gmail.com terima kasih.

BungaYangJauh said...

Asslammualaikum, boleh emailkan saya contact supir..ni alamat email saya farrtoek@gmail.com terima kasih.

Beg Sandang said...

Assalamualaikum, boleh email saya contact number supir ni. Emailkan ke syazwin.snr@gmail.com
thanks.

Iftitah said...

Salam,

Nak number supir. Emel iftitah8589@gmail.com

Nisa said...

Assalamualaikum, Boleh dapatkan no tel supir..khairunnisa.bakri@jawi.gov.my thanks..

Anonymous said...

Assalamualaikum . boley kongsi kn no tel supir..aliff.rosli90@gmail.com

Anonymous said...

Assalamualaikum.saya mencari service supir untuk lawatan bandung -jakarta buln march nanti..email saya shydmah@gmail.com.tq

akbar ali said...

saya pun nak no. tel supir tu email saya akbar59ali@gmail.com
tq

Ceemoo Mazlan said...

As salam, bole emailkan saya contact number supir tu.. ceemoo_89@yahoo.com
Trima ksh awk.. ^_^

Anonymous said...

hello, can u pls email me the supir number? thank you. here's my email. nabilazamri@rocketmail.com

Anonymous said...

assalam . bole tak tlg emel nmbr supir . prewnash@yahoo.com . tq :)

Unknown said...

Assalamualaikum..bleh emailkn no . whatsapp pak asep.tq
ada.86ns@gmail.com

Sadie Said said...

Assalamualaikum cik Nurul Aen...boleh tolong e-mailkan no pak asep ke mssadie.ms@gmail.com. Saya akan ke sana awal april ni..terima kasih :)

Unknown said...

Assalamualaikum cik nurul, boleh x emelkn sy no pak supir tu ke nuraqila95@gmail.com ...tq:)

Unknown said...

Assalamualaikum cik nurul, boleh x emelkn sy no pak supir tu ke nuraqila95@gmail.com ...tq:)

Unknown said...

assalamualaikum, aen. boleh minta no supir tu? sbb saya akan ke bandung awal april 2015 ni. tapi belum lagi cari supir. ni email saya syafiqaayusof@gmail.com

mun said...

hye..bole x send number supir ke email sy..munirahnoorafendi@yahoo.com