Thursday, March 6, 2014

TRIP : Universal Studio of Singapore (2013)


Maafkan wajah gua baru bangun tidur. Ini wajah sebelum bergigi besi.



Awas! Entri ini dipenuhi gambar!

Assalamualaikum. Hai.

Sebenarnya entri ni dah setahun aku draftkan sebab kekurangan idea untuk update itu ini memandangkan trip ini bergantung penuh kepada agensi perlancongan yang aku bayar (kedengaran agak gah di situ) disebabkan ini kali pertama aku menyeberang laut ke Singapura. Lebih-lebih lagi ekspedisi (lah sangat) ini membabitkan dua wanita yang bergelar ibu. Jadi aku tak yakin kedua-dua mereka betah untuk meredah panas tanpa perkhidmatan bas dan sebagainya.

Bermula dengan persiapan sebelum.

Aku merancang untuk berjimba dan bersuka ria untuk memeriahkan cuti semester yang kurang dua minggu. Survey dilakukan dua minggu sebelum tarikh yang ditetapkan kerana terlalu yakin akan ada mana-mana agensi ada masa lapang untuk bawa kami ke sana ke mari. Lagipun waktu pelajar seperti kami cuti, jarang yang ada cuti sekali.

Perkara pertama yang aku buat, gunakan khidmat pencarian google untuk mencari agensi yang sesuai - dan ofkos harga yang sedap-sedap rasa. Taip aje, 'pakej ke USS murah di Malaysia'. Kan aku pelajar, kena lah pandai-pandai sendiri!

Salah satu pakej yang menarik perhatian aku - salah satu? Itu je yang menepati citarasa murah aku - adalah AmazingUSS yang dijalankan oleh Albert Chia. Sebenarnya tak banyak aku tahu pasal AmazingUSS tapi disebabkan dia menepati citarasa murah aku (sekali lagi diulang) aku layankan aje.

Kami hanya berhubung menggunakan email sehingga hari kejadian (sehari sebelum ke USS). Selepas tu kami berhubung menggunakan telefon bimbit.

Aku, kawan aku (Ila), dan emak kami berdua membeli tiket tanpa berlengah. Maksud aku membeli pakej tanpa berlengah. Pengangkutan aku dari Melaka ke Johor ditetapkan menggunakan kereta oleh emak. Manakala kawan aku dan emak dia, menggunakan bas dari KL ke Johor. Lupa nak bagitahu, pakej yang aku ambil menetap di hotel di Johor - New York Hotel.

Pakej yang diambil berharga lebih kurang (aku lupa sebenarnya) RM250++ sekepala. Aku ambil pakej 2 hari 1 malam. Pakej ini termasuk kos pengangkutan Johor-USS-Johor. Dan mestilah apabila berada di hotel akan dapat sarapan pagi percuma. Tak banyak yang hendak diceritakan sebelum pergi ke USS. Cuma perlu diingatkan bersedia tukar duit ke matawang dolar Singapura ketika berada di Johor. Tukar di sana dia beli mata wang Malaysia agak rendah (berdasarkan pemerhatian). Jangan lupa sediakan wang secukupnya in case kalau ada kecemasan. Kau mana tahu kan? Dekat tempat orang kot.

Oh iya, dah namanya ni trip ke USS, jadi pakej termasuk tiket masuk ke USS yang perlu diprint sebelum. Sama macam tiket booking hotel. Hari kejadian, nasib baik aku tak noob pergi beratur sekali sebab sebenarnya tiket tu boleh direct scan. Ada team yang ingat tiket tu kena tukar dulu hihi.

Selain itu, jangan lupa sediakan air mineral secukup rasa di Johor. Dekat sana sebotol air 2.5 dolar. Jangan lupa juga sediakan jajan atau roti untuk isi perut kalau kau nak berjimat dekat sana. At least boleh beli cenderahati mahal ya rabbi dia. Ok? Macam aku, breakfast aku makan sepuas-puasnya di hotel, bawa air mineral tanpa jajan dan roti (tak ingat sebenarnya). Lapar gila woi lepas tu. Terpaksa makan jugak.

Okay, sudahlah mencarut dan mengarut. Aku hadiahkan gambar aje boleh? Beberapa keping dulu. Lain kali aku tambah lagi - internet nak habis kuota ni.


Here we are!


Hollywood streets. Dekat sini jangan risau nak perasan lebih-lebih. Sebab akan ada yang lagi over dari kau.
Have fun!


Anak beranak di hadapan kedai cenderahati pemakan duit ;)



Marilyn Monroe celup di Hollywood.


Tengah cari nak mula dari mana lepas buat senaman muka di Hollywood street.





Madagascar! Suka gila tempat ni!


Selfie guna kamera gedabak sebelum mula perjalanan di Sungai Madagascar! Al-maklumlah masa tu tak kenal monopod ke apa pod pod tu.


Masih di Madagascar. Ye. Aku berat.


Since aku pencinta arts, jadi aku minta pelukis di sesame street lukiskan ini guna krayon. Harga 50 dolar tak diendahkan. Lagipun in je yang paling mahal. Lain-lain aku beli poskad dan fridge magnet haha. Eh Trimas! Lupa nak tanya nama. :p



Sebenarnya lepas balik dari USS (8 pagi sampai 7 malam), sampai di Johor pukul 9 malam macam tu. Singgah makan nasi ayam penyet sebab lapar nak arwah. Depan hotel je. Boleh tahan. Dan kau gila nak terus balik Melaka lepas tu? Hanya aku dan emak cari hotel murah atas bantuan sepupu aku dan aku lupa nama hotel tu. Tapi hotel kecil molek tu cantik. RM90/night. Di situ dapat buat penjimatan jugak disebabkan kalau aku beli pakej 3 hari dua malam sekepala kosnya RM350++.

Ini web agensi yang dimaksudkan sedari awal, http://amazinguss.weebly.com/. Mungkin blog tak ada update baru. Tapi jangan risau. Agensi ini dipercayai.

Itu saja. Dan ya itu saja. Sebarang pertanyaan sila tanya secara sopan santun. Mungkin akan repeat balik ke sini. Bila? Mungkin lepas kahwin. Lols. Okbai.

XOXO,
Aen.

No comments: