Saturday, August 20, 2011

Dugaan Allah.

Assalamualaikum, hai readers and followers. Lately Aen banyak, sangat dugaan yang menjengah. Dalam bulan Ramadhan pulak tu. Mestilah kena banyak bersabar, ye tak? Hehee :)

Sesiapa yang banyak dugaan tu, Aen nasihatkan bawak bersabar jugak. Aen pun pernah going overboard jugak. Manusia biasa, tak mampu lari dari kesilapan. Sama-sama muhasabah diri balik.

Kalau kita rasa orang ada salah, fikir tentang diri sendiri jugak. Kita ada salah ke tak. Jangan menunding jari dekat sebelah pihak je. Jangan berperasangka buruk dan dengar cerita sebelah pihak je. Seelok-eloknya dengar daripada dua-dua belah pihak. Ingat ya, dugaan tu datang untuk mematangkan diri sendiri.

Memang susah nak bila orang cakap buruk pasal kita, kita nak buat masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Kita pun ada perasaan. Otak kita ada banyak neuron, memory cells, mana boleh nak lupa macam tu kan? We can forgive, but can't forget :)

Jangan sesekali memfitnah orang, sebab dosa dia ibarat membunuh orang Islam. Selama mana orang yang kita fitnah tu merana, selama tulah kita tanggung dosa. Nak ke? Seronok ke macam tu? Nak kata dapat duit tak, dapat pahala lagilah tak, doa je yang menjengah-jengah. Ingat yang doa orang teraniaya senang diangkat. Okay?

Allah maha Adil. Dia akan balas balik perbuatan orang yang menganiaya kita. Jangan risau. Teruskan hidup dengan kekuatan yang Allah bagi. InsyaAllah, Allah akan balas balik kesabaran kita tu. Semua yang berlaku ada hikmahnya kan? Bersyukurlah dengan apa yang Allah dah bagi :)

Kalau terasa diri susah, sebut INNALILLAHIWAINNALILLAHIRAJIUN. Kalau terasa diri kurang bersyukur,ASTAGHFIRULLAHALAZIIM. Biar kita sedar balik :)

Heee. Macam ustazah lak. Tapi Allah tak halang sesiapa je nak menyampaikan nasihat walaupun dia seorang MUALAF. Sama-sama kita renungkan dan selamat beramal ;)

See you again. Salam sayang, Aen.

-------------------------------------

UPDATE.


Wanita Itu Mahal.


Wanita :)

Jangan salahkan wanita kalau melahirkan anak perempuan sebagai anak sulung dan bukan lelaki. Kenapa? Sebab lelaki kena kaji sendiri ya, itu sebab SPERMA Y lelaki yang tak kuat. Dan yang paling penting, itu adalah ketentuan Allah. Jangan menyalahkan takdir. BERDOSA!


Jangan senang-senang cakap perempuan tu hanya mengandung, lelaki yang jadi faktor utama perempuan mengandung. Disini ingin ditegaskan. Adakah anda boleh melahirkan anak dengan sendiri wahai lelaki? Anda ada rahim, dan adakah anda merasai kesakitan dan kesusahan seorang ibu mengandung dan melahirkan anak? Dan sains telah membuktikan bahawa perempuan mampu mengandung dengan spermanya sendiri yang dihasilkan oleh tulang belakang. (Perempuan jangan buat kaedah ini ya, melanggar fitrah manusia).


Tanpa perempuan, tiada lelaki. Tanpa perempuan, tiada suami, tiada ayah, tiada pemimpin. Lelaki dan perempuan sama-sama memerlukan.


Sekian :)

2 comments:

hana szied said...

tahu tak pe , redha dengan ketentuan Allah :)

ღ αεn ツ said...

Yup :) Betul tu.